تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/07/03 - 08:53
کد خبر: 482719

به مناسبت هفته دفاع مقدس؛

روایت صحیح جنگ، یک تکلیف همگانی/ دفاع مقدس شعله‌ای که خاموش نمی‌شود

روایت صحیح جنگ، یک تکلیف همگانی/ دفاع مقدس شعله‌ای که خاموش نمی‌شود

از عوامل پیروزی آفرین در صحنه‌های نبرد هشت سال دفاع مقدس،  خطر‌ها را به جان خریدن و به پیشواز مرگ رفتن است. ترس از مرگ و اشتیاق به زنده ماندن، با روح جنگ جویی و رزمندگی ناسازگار است. یکی از ارزش‌هایی که رزمندگان اسلام با تکیه بر آن توانستند پیروزی‌های بزرگی را برای جبهه حق به ارمغان آورند، شهادت طلبی است.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بیان رشادت های رزمندگان در دفاع مقدس یکی از موضوعات بسیار مهمی است که بر اهمیت آن بارها تاکید شده است از این در این گزارش به مناسبت هفته دفاع مقدس به بیان قطره ای از دریای فداکاری‌ها و جانفشانی شهدای هشت سال دفاع مقدس در فتح خرمشهر خواهیم پرداخت.

جوهر شهادت طلبی

از عوامل پیروزی آفرین در صحنه‌های نبرد هشت سال دفاع مقدس، خطر‌ها را به جان خریدن و به پیشواز مرگ رفتن است. ترس از مرگ و اشتیاق به زنده ماندن، با روح جنگ جویی و رزمندگی ناسازگار است. یکی از ارزش‌هایی که رزمندگان اسلام با تکیه بر آن توانستند پیروزی‌های بزرگی را برای جبهه حق به ارمغان آورند، شهادت طلبی است.

رزمندگان اسلام از آن جا که دفاع در برابر تهاجم بعثیان را مقدس می‌دانستند و کشته شدن در این راه را برای خود، مرگی سعادت آفرین و افتخارآمیز ارزیابی می‌کردند، نه تنها از دادن جان دریغ نمی‌ورزیدند که شیفته آن بودند. شهادت طلبی رزمندگان اسلام به عنوان عامل مؤثر معنوی، از امتیاز‌های جبهه حق در برابر جبهه باطل بود.  

جلوگیری از تحریف دفاع مقدس یک وظیفه عمومی

صدام با 2 لشکر پشـت دروازه های خرمشهر بود، اما 2 هزار رزمنده ایرانی که همگی از مردم معمولی بودند، از شهر دفاع کردند؛ جنگی نابرابر و مقاومت یک به دهی... اهمیت این موضوع از این جهت است که کمک می کند تا نسل جوان با فداکاری های رزمندگان در دفاع مقدس آشنا شده و آنها را بدانند. از سویی دیگر روایتگری صحیح از همه اتفاقات مهم در دفاع مقدس راه دشمنان برای تحریف دفاع مقدس را از بین می برد.

رهبر معظم انقلاب در این زمینه نکات قابل تأملی را مطرح می کنند و می فرمایند: البته سعی دشمن در همین است که در همین مسئله نقطه مقابل حقیقت عمل بکند. دشمن، فرازها و اوج ها را انکار می کند؛ اگر یک مورد سـعی دشـمن این اسـت که در همین مسئله روایت، اگر یک مورد حضیضی وجود داشته  آن را بزرگ می کند؛ بدون شک این کار دشمن است.

آنها کار فرهنگی را، کار تبلیغی را، کار رسانه ای را با شدت و حدت دارند انجام می‌دهند، آنها سعی می‌کنند با کارهای رسانه ای، هیبت و شوکت استکبار را به رخ جوان ها بکشند؛ تلخی ها و تاریکی آنها را پنهان کنند و در نقطه مقابل، اوج و اهمیت و فیض ناشی از دفاع مقدس و مسائل حول و حوش آن را پنهان کنند. وقتی هیبت و شوکت دروغین دشمن های دیگر مثل وقتی که زرق و برق دشـمن در چشم مخاطبین به رخ چشم ها کشیده می شود، نتیجه اش در میدان سیاسی، ترس از دشمن است؛ در میدان فرهنگی، خضوع در مقابل دشمن و خودکم بینی در مقابل دشمن است؛ لذاست که این کار روایت، کار بسیار مهمی است.

روایت درست جنگ

سـعی بشود روایت هـای مخـدوش و غلط و دروغ در مورد دفاع مقدس پاسـخ داده بشود، و همچنین این گونـه روایت ها در مورد اصل انقلاب پاسـخ داده بشـود. الان هم مشـغولند؛ من می بینم بعضی از کتاب ها را که صهیونیست ها یا آمریکایی ها یا اروپایی ها می نویسـند. ملت ایـران و در ارکان انقلاب فیلم می سـازند، کتـاب می نویسـند بـرای اینکه بـه دروغ یک نقطـه تاریکی را در انقـلاب و در حرکت انقلاب را وانمـود بکننـد؛ در مقابـل اینهـا باید تلاش کرد. کسـانی کـه اهل کارند، اهـل فکرند، اهـل هنرند، بایـد بتوانند ان شـاء االله کارهایی را  انجام بدهند.

جعفر خدایی از رزمندگان و راویان هشت سال دفاع مقدس در زمینه تلاش دشـمن برای تحریف واقعیت های دفاع مقدس می گوید: همه بچه های دفاع مقدس و جنگ حداقل یکبار مرگ را خورده اند. آنهایی که زنده ماندند و هنوز هستند، تلاش می کنند با بیان خاطرات دفاع مقدس کاری کنند که انحراف و تحریفی به وجود نیاید. استکبار جهانی دسـت به دست هم داده تا دفاع مقدس را به حاشیه ببرد.

برای این کار، اتاق فکر هایی را برای نسل جوان ما درست کرده و از تکنیک های جنگ روانی استفاده می کند. فضای مجازی نیز آنها را در این زمینه یاری می کنند. رزمندگان دفـاع مقـدس هنـوز زنده اند و در بین مردم حضـور دارند. بنابراین باید سراغشـان رفت تا آن چیزی که وجود داشـته را از زبان خودشـان شـنید؛ اشـتباه اسـت اگر بخواهیم اتفاقات دفاع مقدس را از رسـانه های معاند و فضای مجازی بشـنویم، چرا که روایت های آنها مخدوش است.

سرهنگ حسـین اسـتیری رزمنده نیروی زمینی ارتش نیز در این باره می گوید: خوب است که در این زمینه به یک فرمایش حضرت آقا اشاره بکنم؛ ایشان درخصوص جنگ می فرمایند: (جنگ، یک نوع گنج است.« همانطور که می دانید گنج تمام نشدنی است. با اینکه در حوزه جنگ کتاب های زیادی نوشـته ایم و فیلم های زیادی سـاخته شـده است، اما باز هم کم اسـت، چرا که ممکن است شبهاتی را در این خصوص برای بچه های ما ایجاد بکنند. ما باید به این شبهات پاسخ بدهیم. 

 آیا ممکن است جنگ دوست داشتنی شود؟!

همه ما می دانیم که جنگ خوب نیسـت، اما ممکن اسـت در جایی جنگ دوسـت داشـتنی شود؟ بله. ممکن اسـت. اگر ببینید که یک کشور خارجی به شـما حمله کرده اسـت، عالوه بر اینکه نیروهای مسـلح به میدان رزم می روند، مردم نیز وارد میدان می شـوند. در جنگ ما نیز این اتفاق رخ داد. دقت داشـته باشـید که وقتی دشـمن به کشور شما حمله می کند برای کشـتن افراد، هتک نوامیس و از بین بردن زیرساخت ها می آیـد. در اینجـا چـه باید کرد؟ دفاع، تنها راه حل اسـت. فراموش نکنید که در جنگ 8 سـاله، ایران آغازکننده جنـگ نبود و رژیم بعث با اعلام کرد که می خواهد یک روزه خرمشـهر، سـه روزه خوزسـتان و یک هفته ای عقبه 3۵ کشـور غربی و شـرقی به ما حمله کرد. او صراحتا تهران را بگیرد. باید از جوانان این سـوال را بپرسـم که آیا صدام با عقبه قوی که در اختیار داشـت می توانسـت یک هفته ای پایتخت ایران را بگیرد؟

به نظر من او با این تدارکات و پشـتیبانی گسترده ای که در اختیار داشت به هر کشـوری حمله می کرد، پایتخت آن یک هفته ای سـقوط می کرد، اما در دفاع مقدس، او با 2 لشکر پشـت دروازه های خرمشـهر می ماند و 2 هزار مدافع که همگی از مردم معمولی هسـتند، مقاومت می کنند. در حقیقـت 2 هـزار نفـر در برابر 20 هزار نفر ایسـتادگی می کنند که اگر بخواهم نام ببرم باید به ۷00 تـکاور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسـلامی ایران به فرماندهی ناخدا صمدی اشاره کنم که 100 نفر از آنان شـهید می شـوند. همچنین یک گردان دژ از لشکر ۹2 زرهی اهواز، شهید می شوند.

شـهید نامجو به صورت داوطلبانه با گردانی از دانشـجویان خود به سـمت خرمشهر می آید که تعدادی از آنها شهید می شوند. همچنین باید از شهید بزرگوار، محمد جهان آرا یاد کنم. او با اینکه نظامی نیست، اما ۶0-۷0 نفر از جوانان خرمشهری را گردهم آورده و در قالب یک سپاه در برابر دشـمن مقاومت می کنند. همه اینها دسـت به دسـت هم دادند تا دشمنی که قول داده بود یک روزه خرمشهر را می گیرد، به مدت 3۴ روز در مقابل دروازه های شهر نگه می دارد.

اشاره کردم که جنگ چیز خوبی نیست اما بعضی وقت ها دوست داشتنی می شود. یک برنامه تلویزیونی به همین نام با اجرای اصغر نقی زاده را به یاد دارم که از شبکه نسیم پخش می شد. آن برنامه مجموعه خاطراتی شبیه به همین مواردی را بیان می کرد که در سخنانم عرض کردم.

ما باید برای جوانان خود جنگ را به درسـتی تبیین کنیم. اگر مقام معظم رهبری از جهاد تبیین سـخن می گویند، منظورشان همه ابعاد و جنبه هاست که بخشی از آن مربوط به جنگ است. مـا در دفـاع مقدس 213 هزار شـهید داریم؛ باید از آنها نام ببریم. بسـیج ۹0 هزار نفر شـهید داد؛ سـپاه 33 هزار نفـر را تقدیم انقلاب کرد و ارتـش نیـز 8 هـزار نفر از نیروهای خود در جریان این جنگ از دسـت داد.

نیروی انتظامی نیز 8 هزار شـهید داد و برادران اهل سـنت 11 هزار شـهید دادند. جالب اسـت بدانید 1۴۷ شـهید از بین اقیلت های دینی یعنی آشوری، کلیمی، مسـیحی، ارمنی و ... داشته ایم. همچنین  2 هـزار شـهید افغانسـتانی داریم. آنها هیـچ وظیفه ای برای جنگیدن نداشـتند اما جان خـود را تقدیم کردند. باید قـدردان خانواده های آنها باشیم.

گزارش از هادی هدایت‌زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
وزارت بهداشت از مدیران خود خبر دارد؟/ چرا مسئولی برای اتفاقات یک مهمانی غیرقانونی پیام تسلیت صادر می‌کند؟
چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
خلق یک جام با حذف استقلال و پرسپولیس!
پزشک سپاهان بیشتر از بازیکنان این تیم دوید!
واکنش عجیب خطیر بعد از شنیدن خبر برکناری‌اش
آمار شهدای غزه به ۳۴۵۹۶ هزار نفر افزایش یافت
آخرین جزئیات از تولید فیلم سلمان فارسی
جابجایی بیش از ۴۰ هزار تماشاگر فوتبال با مترو
۲۴کشته در اثر ریزش بزرگراه
دستگیری ۳ قاتل فراری در ۳ عملیات ضربتی
سرقت های سریالی قهرمان کشتی در تهران
بهترین تبلیغات برای لباس فروشی (روش‌های رایگان و زود بازده)
لیست فیلم‌هایی که کاش حافظه‌ام پاک میشد تا دوباره میدیدم!
اسکای دایوینگ، تجربه ای متفاوت و هیجان انگیز در دبی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top